Η συστατική πρόταση.
Παρόλο που απέκτησε πιστούς ακόλουθους στην Αυστραλία, η
μουσική του έμελλε να γνωρίσει την επιτυχία και να επηρεάσει μία ολόκληρη γενιά
στην Νότια Αφρική, χωρίς να το γνωρίζει ο ίδιος.
Γεννήθηκε στις 10 Ιουλίου του 1942 στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν
με καταγωγή από το Μεξικό. Τόσο από τη μεριά του πατέρα όσο και της μητέρας
του. Αναζητώντας δουλειά οι γονείς του ακολούθησαν το κύμα των Μεξικανών
μεταναστών και κατέληξαν στην πόλη με την ακμάζουσα βιομηχανία αντιμέτωποι εξ’
αρχής με την απομόνωση και την περιθωριοποίηση. Τα βιώματα αυτά, τον ώθησαν να
γράφει τραγούδια που μιλούσαν για τις δυσκολίες των φτωχών ανθρώπων στο αστικό
περιβάλλον. Όχι τόσο άξιον απορίας αν γνωρίζει κανείς την πορεία του, το πως
παρά την κακή οικονομική κατάσταση της οικογενειάς του, ο Ροντρίγκεζ κατάφερε
να αποφοιτήσει με πτυχίο στη φιλοσοφία από το Monteith College του
Πανεπιστημίου Wayne το 1981.
Μετά από το πρώτο του σιγκλ το 1967 I will slip away για τρία χρόνια δεν
κυκλοφόρησε κάτι άλλο μέχρι που υπέγραψε με τη Sassex Records για την κυκλοφορία δύο
δίσκων, το Coid fact το
1970 και το coming from reality ένα
χρόνο μετά. Καθιερώνεται με το πραγματικό του Όνομα Rodrigues και καταργεί το Rod Drigues με το οποίο είχε εμφανιστεί
στο πρώτο του σιγκλ. Ωστόσο κανένας από τους δυο δίσκους δεν πούλησε στην
Αμερική και σύντομα τον έδιωξαν από τη Sussex σε μια περίοδο που ο ίδιος δούλευε πάνω
στον τρίτο του δίσκο, ο οποίος φυσικά δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Απογοητευμένος
εγκατέλειψε τη μουσική και στράφηκε σε χειρονακτικές εργασίες, δουλεύοντας σαν
εργάτης σε οικοδομές και κατεδαφίσεις κτιρίων. Αγόρασε ένα ερειπωμένο σπίτι από
μια κρατική δημοπρασία τη δεκαετία του ΄70 για 50 δολάρια και από τότε μένει σε αυτό. Υπήρξε
δραστήριος πολιτικά και αγωνίστηκε για τη βελτίωση των συνθηκών της εργατικής
τάξης έχοντας βάλει το ΄89 και υποψηφιότητα στο δημοτικό συμβούλιο χωρίς να
καταφέρει να εκλεγεί.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, και ενώ ο Ροντρίγκεζ
παρέμενε σχετικά άγνωστος στην πατρίδα του, τα τραγούδια του αποκτούσαν
σταδιακά περισσότερο χρόνο στα ραδιόφωνα της Αυστραλίας, της Μποτσουάνα, της Νέας Ζηλανδίας, της Νότιας Αφρικής και της Ζιμπάμπουε.
Το At His Best έγινε πλατινένιο στην Νότια
Αφρική, και για μία περίοδο υπήρξε το μοναδικό μέσο επικοινωνίας της μουσικής
του Ροντρίγκεζ με τον κόσμο. Πολύ συχνά τον συνέκριναν με τους σύγχρονούς
του, Μπομπ Ντίλαν (Bob Dylan, γεν. 1941) και Κατ Στίβενς (Cat Stevens, γεν.
1948). Ορισμένα τραγούδια του μετατράπηκαν σε αντικαθεστωτικούς ύμνους στην
Νότια Αφρική,[13] όπου
επηρέασε αρκετούς καλλιτέχνες αντιτιθέμενους στο Απαρτχάιντ. Φημολογείται επίσης πως και ο διάσημος ακτιβιστής κατά του
Απαρτχάιντ, Στηβ Μπίκο (Steve Biko, 1946 -
1977), ήταν φαν του.
"Παρά το γεγονός ότι γνώρισε επιτυχία στην Αυστραλία και στη
Νότια Αφρική, ελάχιστες λεπτομέρειες της ζωής του είχαν γίνει γνωστές στους φαν
του, και κυκλοφορούσε η φήμη ότι είχε αυτοκτονήσει στη διάρκεια μιας συναυλίας
τη δεκαετία του ΄70."
Για τις συναυλίες και την δισκογραφική δραστηριότητα μετά την
εκ νέου ανακαλυψή του το 1997, διάβασε στο wikipedia.org Sixto Rodrigues που
άλλωστε αποτελεί την κύρια πηγή των πληροφοριών μου γι’ αυτόν. Εδώ θέλω να δώσω
έμφαση στο γεγονός αυτής της επανεμφάνισης, με αφορμή την έρευνα δυο οπαδών του
που είχαν ανοίξει μια ιστοσελίδα γι’ αυτόν με ειδικά αφιερώματα. Τότε ήταν που
η κόρη του ανακάλυψε την ιστοσελίδα, ήρθε σε επαφή με τους διαχειριστές κι
έμαθε για την μεγάλη επιτυχία που είχαν τα τραγούδια του πατέρα της στην Αφρική
για τουλάχιστον μια δεκαετία, την οποία ο ίδιος αγνούσε. Ξεκίνησε έτσι την
πρώτη νοτιοαφρικανική περιοδεία με έξι συναυλίες ενώπιον χιλιάδων θεατών του.
Το τηλεοπτικό κανάλι sabc tv μετέδωσε το ντοκιμαντέρ, Dead men don’t tour: Rodriguer in south Africa 1998 το 2001.
Το ντοκιμαντέρ "αναζητώντας τον sugar man", πραγματοποιήθηκε στο φεστιβάλ
κινηματογράφου Σαντανς στις 19 Ιανουρίου του 2012. Το ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία
του Σουηδού Μάλικ Μπελτζελούλ 1977-2014, αφηγείται τις προσπάθειες δυο
νοτιοαφρικανών φαν να μάθουν αν πράγματι
ο Ροντρίγκεζ είχε αυτοκτονήσει, η σε αντίθετη περίπτωση τι είχε γίνει. Κέρδισε
το πρώτο βραβείο κριτικής επιτροπής και κοινού, κι από κει πέρα μια σειρά από
διακρίσεις σε ανάλογα φεστιβάλ, με κατάληξη το όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ το
2013 στην 85η απονομή βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Το 2012
μια άλλη δισκογραφική (light in the attic records) κυκλοφόρησε
τα τραγούδια των δυο πρώτων δίσκων του, με την αναφορά στο εξώφυλλο, ότι ο
Ροντρίγκεζ λαμβάνει δικαίωματα από την κυκλοφορία αυτή, σε αντίθεση με τη σκανδαλώδη αγνοησή του και ως προς τα κέρδη στην πρώτη κυκλοφορία, που δεν πήρε δεκάρα.
Στην απονομή των Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, ο Ροντίργκεζ αρνήθηκε
να παραβρεθεί καθώς δεν ήθελε να αποσπάσει την προσοχή από την επιτυχία των
δημιουργών της ταινίας.
Ένας από τους παραγωγούς ο Σάιμον Τσιν, στον ευχαριστήριο
λόγο του δήλωσε αναφερόμενος στην κίνηση του Ροντρίγκεζ. «Αυτό από μόνο του
λέει όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για τον άνθρωπο και την ιστορία του» ενώ ο
σκηνοθέτης Μάλικ Μπελτζελούλ πρόσθεσε από τη σκηνή: «Ευχαριστούμε έναν από τους
μεγαλύτερους τραγουδιστές όλων των εποχών, τον Ροντρίγκεζ». Ποιητή τραγουδοποιό πρωτίστως, θα έλεγα εγώ.
Πιο κάτω παραθέτω τη μετάφραση του τραγουδιού Sugar Man, και το σχετικό βίντεο του
τραγουδιού.
Το link αυτό εδώ http://sugarman.org, οδηγεί στην ιστοσελίδα που συγκεντρώνει τη δουλειά των δυο οπαδών του από την εποχή που τον έψαχναν, μέχρι και μετά την εκ νέου ανακαλυψή του, και την κάποια έκτοτε αναγνώριση του στην Αμερική.
Ο ζαχαρένιος άνθρωπος δεν θα σε καταστρέψει
γιατί έχω
κουραστεί απ’ αυτές τις σκηνές
για ένα
γαλάζιο δεν μπορείς να ξαναφέρεις
όλα αυτά τα
χρώματα στα όνειρά μου
Ασημένια μαγικά πλοία που κουβαλάτε
άλτες,
Κόκα, γλυκιά Μαίρη Τζέιν
ο
ζαχαρένιος άνθρωπος συνάντησε ένα ψεύτικο φίλο
σ’ ένα
μοναχικό σκονισμένο δρόμο
Έχασα την καρδιά μου όταν τη βρήκα
είχε
μετατραπεί σε νεκρό μαύρο άνθρακα
ζαχαρένιε
άνθρωπε είσαι η απάντηση
που κάνει
τα ερωτηματικά μου να χαθούν
ζαχαρένιε
άνθρωπε γιατί είμαι κουρασμένος
απ’ αυτά τα
διπλά παιχνίδια που ακούω
ζαχαρένιε
άνθρωπε ζαχαρένιε άνθρωπε
ζαχαρένιε
άνθρωπε ζαχαρένιε άνθρωπε
ζαχαρένιε
άνθρωπε ζαχαρένιε άνθρωπε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου